Η περιοχή, έκτασης 1.300 στρεμμάτων, που απέχει μόλις 9 χλμ. από την Ομόνοια δεν εντάχθηκε στο Σχέδιο Πόλης με το Προεδρικό Διάταγμα του 1971 και τις συνακόλουθες αναθεωρήσεις, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει από το 1987 (!) ο μαραθώνιος σύνταξης της σχετικής Πολεοδομικής Μελέτης, η οποία όλα τα προηγούμενα χρόνια «σκόνταφτε» στο γεγονός ότι το Π.Δ. του ‘71 όριζε ως προαπαιτούμενο το σχεδιασμό της Λεωφόρου «Ελευθέρα Πεντέλης», που θα συνέδεε τη Λ. Μεσογείων με την οδό Δ. Πλακεντίας. Σενάριο ανέφικτο δεδομένου ότι ο Δήμος ΔΕΝ είχε αρμοδιότητα να υλοποιήσει τον συγκεκριμένο άξονα.
Η σημερινή διοίκηση του Δήμου Χαλανδρίου κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει την Πολεοδομική Μελέτη το 2018, δρομολογώντας μετά από επίπονες προσπάθειες την κατάργηση της Λ. «Ελευθέρα Πεντέλης», με την απόφαση 277/2015 του Δημοτικού Συμβουλίου.
Στις 15 Φεβρουαρίου 2018 τελικά η μελέτη κατατέθηκε προς έγκριση στη Δ/νση Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής.
Έχουν παρέλθει σχεδόν 21 μήνες και οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής απαιτούν την υλοποίηση παράλογων και ανεφάρμοστων προτάσεων προκειμένου να εγκρίνουν τη μελέτη.
Πώς φτάσαμε ξανά στο σημείο μηδέν
Η μελέτη προωθήθηκε τον Απρίλιο του 2019 στο Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) στο οποίο μάλιστα ο Δήμος υπέβαλε αίτημα προτίμησης για την κατεπείγουσα εξέταση του θέματος. Η συζήτηση έγινε τελικά στις 30 Μαΐου 2019, όμως απόφαση δεν ελήφθη καθώς το Συμβούλιο έκρινε ότι έπρεπε να προηγηθεί γνωμοδότηση της Δ/νσης Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ.) του υπουργείου Υποδομών επί των οδικών αξόνων που συμπεριλαμβάνονται στην περιοχή μελέτης.
Η Δ/νση Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ), παρότι είχε στα χέρια της τη μελέτη από τις 12 Οκτωβρίου 2017 (αρ. πρωτ. παραλαβής 5366), επανήλθε για διευκρινίσεις –παρά τις συνεχείς οχλήσεις του Δήμου- τον Σεπτέμβριο του 2018, δηλαδή δώδεκα μήνες μετά. Και εν τέλει γνωμοδότησε οριστικά στις 26 Ιουλίου 2019, ζητώντας ουσιαστικά τον επανασχεδιασμό της Πολεοδομικής Μελέτης….
Ανεφάρμοστες απαιτήσεις και ξεσπίτωμα 30 οικογενειών
Τι απαιτεί ο προτεινόμενος επανασχεδιασμός; Τη δημιουργία ενός παράλληλου στην οδό Δουκ. Πλακεντίας οδικού δικτύου (!), τη στιγμή που η Δουκ. Πλακεντίας ανήκει στο δημοτικό οδικό δίκτυο και άρα δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Δ.Ο.Υ. Τη στιγμή που ένα τέτοιο εγχείρημα είναι αδύνατο, καθώς η Δουκ. Πλακεντίας είναι χτισμένη δεξιά κι αριστερά.
Σίμος Ρούσσος: Δεν θα ακολουθήσουμε τον παραλογισμό του γραφειοκρατικού κράτους
Αναφερόμενος στο πισωγύρισμα που σημειώνεται στην προσπάθεια να δοθεί λύση σε ένα χρονίζον πρόβλημα της πόλης, ο δήμαρχος Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος σημείωσε: «Η απόφαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής καταδικάζει τους πολίτες του Χαλανδρίου να ζουν σε μια περιοχή που στερείται οδικού δικτύου, αφού ο Δήμος δεν μπορεί να κάνει ασφαλτοστρώσεις, και η οποία απαξιώνεται μέρα με τη μέρα αφού ούτε οι πολίτες μπορούν να αξιοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους, ούτε ο Δήμος τον κοινόχρηστο χώρο του 30 στρ. του Νομισματοκοπείου, ο οποίος του παραχωρήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών για τη δημιουργία χώρου πρασίνου.
»Τα προαπαιτούμενα από τη Δ.Ο.Υ. για να εγκριθεί η μελέτη είναι ανεφάρμοστα, δεν προβλέπονταν από καμία μελέτη, υποχρεώνουν 30 οικογένειες Χαλανδραίων να ξεσπιτωθούν και το Δήμο να προχωρήσει σε απαλλοτριώσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ, τις οποίες προφανώς δεν μπορεί να υλοποιήσει λόγω του δυσθεώρητου κόστους.
» Πρόκειται για έναν γραφειοκρατικό παραλογισμό, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η Δ.Ο.Υ. έχει ρόλο γνωμοδοτικό. Αυτόν τον παραλογισμό δεν θα τον ακολουθήσουμε. Η Πολιτεία και εν προκειμένω η Περιφέρεια Αττικής έχει τεράστιες ευθύνες απέναντι όχι μόνο στους 1.180 μικροιδιοκτήτες της περιοχής αλλά σε όλους του Χαλανδραίους τους οποίους ταλανίζει επί σχεδόν μισό αιώνα το αγκάθι του «Πεύκου Πολίτη». Την καλούμε να αναλάβει αυτές τις ευθύνες και να άρει τα γραφειοκρατικά αδιέξοδα που εμποδίζουν την ένταξη της περιοχής στο «Σχέδιο Πόλης», κατέληξε ο δήμαρχος Χαλανδρίου.