Το ΣτΕ «ξαναγράφει» το πόρισμα για την αναδιαμόρφωση της επικουρικής ασφάλισης, αφού η απόφαση της Ολομέλειάς του για τον νόμο Κατρούγκαλου οδηγεί σε επαναξιολόγηση το σύνολο των προτάσεων που έχουν κατατεθεί στην ομάδα εργασίας του Υπουργείου Εργασίας στην κατεύθυνση της εισαγωγής ενός συστήματος με κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα.
Ως γνωστόν οι σχετικές με την επικουρική ασφάλιση διατάξεις του ν. Κατρούγκαλου κρίθηκαν αντισυνταγματικές επειδή δεν προηγήθηκε αναλογική μελέτη για τη οικονομική βιωσιμότητα του Επικουρικού Ταμείου και τώρα όπως αναφέρει το Capital.gr το Υπουργείο Εργασίας προωθεί τη σύνταξη αναλογιστικής μελέτης σε σχέση με την οικονομική βιωσιμότητα του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑΕΠ) από εδώ και στο εξής, προκειμένου να θεσπίσει, εφόσον κάτι τέτοιο «επιβάλλουν” τα συμπεράσματα της εν αναμoνή μελέτης, νέες παρεμβάσεις.
Το πιο πιθανό σενάριο προβλέπει πως, αφού ολοκληρωθεί η σύνταξη αναλογιστικής μελέτης για τη βιωσιμότητα του ΕΤΕΑΕΠ, αλλά και η διαμόρφωση του σχεδίου των παρεμβάσεων στις επικουρικές συντάξεις και τις εισφορές, θα ακολουθήσει μία νέα μελέτη με τα αποτελέσματα της κυοφορούμενης εφαρμογής προτάσεων προς την κατεύθυνση της κεφαλαιοποίησης του χαρακτήρα του επικουρικού.
Οι αποφάσεις και το παράθυρο
Και αυτό γιατί, με βάση όσα προκύπτουν από τις αποφάσεις του ΣτΕ, ανοίγεται ένα «παράθυρο” για αυξήσεις στις επικουρικές συντάξεις, τόσο τις ήδη καταβαλλόμενες, όσο και τις μελλοντικές.
Υπό αυτούς τους όρους θα πρέπει να αναμένεται η αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης του ΕΤΕΑΕΠ και, έτσι, θα πρέπει να προβλεφθούν επιπλέον έσοδα προκειμένου να καλυφθεί χρηματοδοτικά αυτή η αύξηση. Αυτός ο παράγοντας, ο οποίος δεν υπήρχε προ της δημοσιεύσεως των αποφάσεων του ΣτΕ, πρέπει να ληφθεί υπόψη για τη νέα μελέτη που πρέπει να συνταχθεί και τις συνέπειες της «επαγγελματοποίησης » της επικουρικής ασφάλισης.
Παράλληλα, η αναφορά του ΣτΕ περί ανάγκης «εγγύησης” του Κράτους για την καταβολή των επικουρικών συντάξεων θέτει σε αμφισβήτηση τον σχεδιαζόμενο κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα της Επικουρικής Ασφάλισης, ο οποίος θα ανέθετε το «ρίσκο” στον ίδιο τον ασφαλισμένο και όχι στο Ταμείο ή στο Δημόσιο.
Επίσης, τονίζουν οι ίδιες πηγές, αν το Δημόσιο «εγγυηθεί” τις επικουρικές συντάξεις, τότε είναι ακόμα περισσότερο, νομικά, δύσκολο να μπορούν να αναλάβουν οι εναλλακτικοί παρόχοι, δηλαδή οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, να καταβάλλουν τις νέες επικουρικές συντάξεις, όπως αυτές θα μπορούσαν να προκύψουν σε 40 χρόνια με βάση το σχεδιαζόμενο κεφαλαιοποιητικό σύστημα.