Εισήγηση «βόμβα» στο Ελεγκτικό: Συνταγματική η περικοπή δώρων- επιδόματος αδείας στους συνταξιούχους του Δημοσιου.

Στα χέρια των δικαστών του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι η τύχη της 13ης και 14ης σύνταξη (δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και επίδομα θερινής άδειας) των συνταξιούχων του Δημοσίου τομέα, ενώ ο Επίτροπος Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Αντώνιος Νικητάκης, ενώπιον της μείζονος, 35μελούς, Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου, υποστήριξε ότι η κατάργησή τους από 1.1.2013 είναι συνταγματική και νόμιμή και επιβλήθηκε για λόγους γενικότερου δημοσίου συμφέροντος.
Παράλληλα, ο συνήγορος του Ελληνικού Δημοσίου (ΝΣΚ) υποστήριξε ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο πρέπει να ταχθεί με την άποψη της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε συνταγματική και νόμιμη την κατάργηση των τριών δώρων (13ος και 14ος μισθός) στους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους.

Πάντως, μετά το ερχόμενο Πάσχα αναμένεται η μείζονα Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου να δημοσιεύσει την απόφασή της για το ζήτημα της αποζημίωσης που διεκδικούν οι συνταξιούχοι του Δημοσίου τομέα για την κατάργηση της 13ηςκαι 14ης σύνταξης κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 31.12.2018.

Αναλυτικότερα, στην μείζονα Ολομέλεια του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου συζητήθηκε σήμερα με πρόεδρο τον Ιωάννη Σαρμά, μετά από παραπομπή από τον τρίτο Τμήμα του ίδιου δικαστηρίου (όταν πρόεδρος του Τμήματος ήταν ο κ. Σαρμάς, πριν προαχθή σε πρόεδρο) να επιλυθεί το ζήτημα επί της συνταγματικότητας και της νομιμότητας της κατάργησης της 13ης και 14ης σύνταξης στον Δημόσιο τομέα.

Μάλιστα, σε περίπτωση που κριθεί συνταγματική η κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης, τότε το ΕΣ καλείται να αναγνώριση ή όχι την υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου να καταβάλλει στους συνταξιούχους αποζημίωση, με τον νόμιμο τόκο του 6% (σύμφωνα με τα άρθρα 105 και 106 του εισαγωγικού νόμου τους Αστικού Κώδικα), για την αποκατάσταση της ζημίας την οποία υπέστησαν, κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 31.12.2018, από την κατάργηση των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας, κατ’ εφαρμογή του νόμου 4093/2012.

Οι συνταξιούχοι ζητούν να τους επιδικαστεί σε κάθε έναν από τους προσφεύγοντες το ποσό των 5.000 ευρώ ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, που υπέστησαν από το αποτέλεσμα της κατάργησης των δώρων και του επιδόματος θερινής άδειας επί των συντάξεων τους.

Οι συνταξιούχοι υποστηρίζουν ότι οι επίμαχες περικοπές αντίκειται σε σωρεία διατάξεων του Συντάγματος, όπως είναι τα άρθρα περί ισότητας των πολιτών, της αρχής της ασφάλειας του δικαίου και του κράτους δικαίου, της αρχής της διακρίσεως των εξουσιών, του κατοχυρωμένου δικαιώματος της ακροάσεως, της αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των συνταξιούχων των Ενόπλων Δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, κ.λπ.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι η κατάργηση είναι αντίθετη στο άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. δεδομένου ότι:

α) οδηγεί σε σημαντική επιβάρυνση των περιουσιακών δικαιωμάτων των συνταξιούχων, επιβάλλοντάς τους ένα δυσανάλογο βάρος (μείωση κατά 20% περίπου των ετήσιων συντάξιμων αποδοχών του, οι οποίες είχαν ήδη υποστεί σημαντικές μειώσεις και με προγενέστερους μνημονιακούς νόμους),

β) το εισόδημά τους συρρικνώθηκε ουσιωδώς με μειώσεις άνω του 35% του μερίσματός του από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού και της επικουρικής σύνταξής του (από 3.727 σε 2.138 ευρώ κατ’ έτος) σε συνδυασμό με τα γενικής φύσεως οικονομικά φορολογικά μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας και

γ) ανήκουν σε ευάλωτη ομάδα πληθυσμού, ως υπερήλικες, με σοβαρά προβλήματα υγείας και με μοναδικό ατομικό εισόδημα τη σύνταξή τους που δεν μπορεί να αναπληρωθεί με άλλο τρόπο, με αποτέλεσμα να θίγεται το επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης τους.

Να σημειωθεί ότι το τρίτο Τμήμα του Ε.Σ., κατά πλειοψηφία, έχει κρίνει ότι μη νομίμως, δεν καταβλήθηκαν κατά το ένδικο χρονικό διάστημα τα επιδόματα εορτών και αδείας, δεδομένου ότι «οι διατάξεις της υποπαραγράφου Β.4 της παραγράφου Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με τις οποίες καταργήθηκαν οι εν λόγω συνταξιοδοτικές παροχές, καθώς και οι διατάξεις του ν. 4387/2016, με τις οποίες διατηρήθηκε σε ισχύ η ως άνω κατάργηση, αντίκεινται στο Σύνταγμα».

Αντίθετα, μειοψήφησαν, ο τότε πρόεδρος του Τμήματος, αντιπρόεδρος Ιωάννης Σαρμάς (και σημερινός πρόεδρος του Ε.Σ.) και ο εισηγητής πάρεδρος Θεόδωρος Μαυροβουνιώτης.

Κατόπιν αυτών, το τρίτο Τμήμα παράπεμψε προς οριστική επίλυση στην Ολομέλεια του ΕΣ το ζήτημα της περικοπής των δώρων εορτών και του επιδόματος θερινής άδειας κατά το διάστημα από 1.1.2013 έως 31.12.2018, ενώ ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης επί της αγωγής ως προς τις υπόλοιπες επιδιωκόμενες αξιώσεις (περικοπές συντάξεων, κ.λπ.).

Η σημερινή Ολομέλεια του ΕΣ

Σήμερα, κατά την ακροαματική διαδικασία, ο κ. Νικητάκης επισήμανε ότι δεν είναι δυσανάλογη, ούτε υπέρμετρη η περικοπή των δώρων στις συντάξεις που έγινε με τον νόμο 4093/2012 και η περικοπή έγινε για λόγους γενικότερου δημοσίου συμφέροντος. Ακόμη, ο Επίτροπος Επικρατείας τόνισε ότι είναι συνταγματική και νόμιμη η διάταξη του άρθρου πρώτου, της παραγράφου Β, της υποπαραγράφου Β.3 του ν. 4093/2012, που προβλέπει την περικοπή της 13ης και 24ης σύνταξης στον Δημόσιο τομέα.

Με την σειρά του ο δικηγόρος των παρεμβαινόντων υπέρ της επαναφοράς των δώρων, ανέφερε ότι με την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης επέρχεται κατάργηση περιουσιακού δικαιώματος των απόμαχων της εργασίας και παράλληλα παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.

Οι συνταξιούχοι όταν εξήλθαν της ενεργού υπηρεσίας τους ξεκίνησαν με 14 συντάξεις και σήμερα μαζί με τις έμμεσες περικοπές που έχουν γίνει κατά την μνημονική εποχή, οι συντάξεις έχουν περιορισθεί ουσιαστικά στις 10, δηλαδή, η υποβάθμιση αυτή για το 40% των συνταξιούχων του Δημοσίου είναι στο κατώφλι του κατώτερου ορίου της φτώχειας, προσέθεσε η νομική υπεράσπιση.
Τέλος, μετά την οποία απόφαση της Ολομέλειας του Ε.Σ. για την κατάργηση των τριών επιδομάτων-δώρων η υπόθεση θα αναπεμφθεί και πάλι στο τρίτο Τμήμα για να επιλυθούν και άλλα νομικά θέματα που έχουν τεθεί.

Από το Blogger.