Το 2022 το 65% του παγκόσμιου ΑΕΠ θα παράγεται ψηφιακά. Σήμερα βρισκόμαστε στο 19%.
Σύμφωνα με ανάλυση της IDC το 70% των οργανισμών επιταχύνει τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών ενώ οι επενδύσεις σε τεχνολογίες, που επιτρέπουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 6,8 τρισ. δολάρια παγκοσμίως, έως το 2023.
Επίσης όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ οι άμεσες επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό εκτιμάται ότι θα αυξάνονται με μέσο ετήσιο ρυθμό 15,5% παγκοσμίως, μεταξύ 2020 και 2023.
Σύμφωνα με το Σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπει 4,2 δις για την Ψηφιακή Μετάβαση και άλλα 4,1 δις θα αφιερωθούν από το ΕΣΠΑ.
Τα ποσά και οι παραπάνω ταχύτητες εξέλιξης είναι πραγματικά δυσθεώρητα και αυτό σημαίνει ότι σε τρία χρόνια από τώρα τίποτα δεν θα λειτουργεί πια όπως σήμερα.
Το Υπουργείο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έβγαλε σε διαβούλευση τη Βίβλο της Ψηφιακής Μετάβασης όπου η Τοπική Αυτοδιοίκηση αναλαμβάνει προεξέχοντα ρόλο.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ενισχύεται η ζήτηση για υπηρεσίες ανέπαφων πληρωμών, για λύσεις cloud και εφαρμογές τηλεργασίας, καθώς οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να εξορθολογήσουν το κόστος πληροφορικής και να εξασφαλίσουν απρόσκοπτη πρόσβαση στο προσωπικό, που εργάζεται εξ αποστάσεως.
Το μεγάλο στοίχημα όμως και πραγματική ψηφιακή μετάβαση παίζεται στην Διαπληροφοριακή Διακυβέρνηση και στην αξιοποίηση των Big Data. Η παγκόσμια αγορά των Big Data έχει σήμερα ξεπεράσει τη παγκόσμια αγορά πετρελαίου διότι αλλάζει εντελώς τα δεδομένα στην διοίκηση.
Οι δημοτικές αρχές καλούνται να καταλάβουν ότι η «Εξυπνη Πόλη» δεν είναι οι αισθητήρες, αλλά η επεξεργασία των δεδομένων που συλλέγουν αυτοί οι αισθητήρες και η υπολογιστική τους αξία μέσω αλγορίθμων.
Τα ευφυή συστήματα θα αποτελέσουν την λυδία λίθο για μια τεράστια ομάδα δυσεπίλυτων προβλημάτων του παρελθόντος.
Μόνο και μόνο η ψηφιακή διασύνδεση όλων των μελετών, (πολεοδομικές, κυκλοφοριακές, διαχείρισης απορριμάτων, σχολικής στέγης κλπ), τα λεγόμενα ευφυή συστήματα, μπορεί να δώσει λύσεις που θα ήταν αδύνατον να επεξεργαστούν από άνθρωπο.
Η δεύτερη μεγάλη επανάσταση που αναμένεται είναι η επικοινωνία με τους πολίτες. Οι δυνατότητες αλληλεπίδρασης με τους πολίτες, η κατανόηση των μεγεθών και των προβλημάτων από αυτούς, η on line εξυπηρέτηση και πληροφόρηση και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μιας τοπικής κοινωνίας μετά και την μεγάλη ώθηση του κορονοϊού αλλάζει και εδώ τα δεδομένα. Οι εστιασμένες αναφορές από ειδικές πλατφόρμες και οι αλγοριθμικές επεξεργασίες ranking μαζί με τις εφαρμογές για κινητό και το 5G θα επιτρέπουν μια συνεχή και μόνιμη διασύνδεση δήμου και δημότη σε μια ανοιχτή και διαρκή συζήτηση.
Όλα αυτά βέβαια είναι εντελώς αδύνατο να τα διαχειριστούν και να τα αξιοποιήσουν οι δημοτικές αρχές. Ενας γιατρός, ένας δικηγόρος, ένας μηχανικός ή ένας δάσκαλος σε καμία περίπτωση δεν διαθέτει τις γνώσεις όχι για να εγκαταστήσει τέτοιες λειτουργίες, αλλά έστω να τις συλλάβει δεδομένου ότι οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες που είναι πολύ πιθανόν αυτά που γράφονται τώρα σ΄αυτήν την σελίδα σε ένα μήνα να μην ισχύουν πια.
Ο Σύμβουλος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναδεικνύεται σε νούμερο ένα απαραίτητο ειδικό συνεργάτη. Όχι με μια ευκαιριακή ανάθεση για συγκεκριμένο έργο. Μια μόνιμη σχέση συνεργασίας που σκοπό θα έχει βασικά την καθημερινή πληροφόρηση μιας δημοτικής αρχής για τις δυνατότητες και τους κινδύνους της Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Από εκεί και πέρα θα λύσουν προβλήματα του δήμου τους που δεν φαντάζονται. Και βέβαια μην ξεχνάμε την διαχείριση προσωπικών δεδομένων. Μια τεράστια παγίδα για τις δημοτικές αρχές από τη οποία χρειάζονται προσωπική προστασία